DoppelGänger-kampagne udnytter sociale medier til desinformation

Platforme bruges til systematisk påvirkning.

Knap er DKCERTs trendapport kommet på gaden med en vurdering af truslen fra påvirkningskampagner til at være HØJ, før en ny rapport påviser systematisk udnyttelse af sociale mediers platforme til spredning af desinformation.

Det er researchere ved sikkerhedsfirmaet Sekoia, der har observeret en kampagne fra den russiskbaserede DoppelGänger-gruppe kaldet Operation Matriochka. Denne kampagne har siden maj 2022 haft til formål at sprede desinformation mhp. at kompromittere journalisters og ”faktatjekkeres” troværdighed.

Det er sket ved at udnytte X og Facebook til at udbrede artikler og deltage i kommentarer og deling af desinformationsindhold.

I første omgang har Facebook været platformen, der angiveligt stolede på russiske embedsmænds profilsider, hvorfra indhold med desinformation blev delt. I august 2022 skete der imidlertid et skifte, hvorfra der blev brugt uægte konti med udgangspunkt i en mere industriel formidlingsstrategi kendt som ”burner accounts". DoppelGänger fortsatte sine aktiviteter, især gennem politiske annoncer, og efter sigende blev Facebooks ”slappe politik til moderering af indhold” udnyttet, hedder det.

Også andre platforme bruges

DoppelGänger udvidede i 2022 også sin rækkevidde til andre platforme som TikTok, Instagram, YouTube og Cameo. Der blev brugt forskellige formater, herunder deep fake og rundbordssamtaler, mhp. at udbrede desinformationsfortællinger. Et eksempel er en YouTube-video med titlen "INTEL Roundtable w/ Johnson & McGovern", som præsenterede en analyse med det formål at underminere Ukraine.

Infosecurity Magazine skriver, at kampagnens infrastruktur har fungeret gennem flere lag, hvor der bl.a. bruges sociale botnet og omdirigering af URL’er for at skjule spredningen af desinformation. Selv om der er bestræbelser på at demontere kampagnen, så er infrastrukturen tilsyneladende robust, og den kan tilpasse sig for at undgå at blive taget ned. Den udnytter på trods af stigende kontrol "svagheder” i platformenes evne til at håndtere forfalsket indhold – "langsommelige institutionelle reaktioner", som det kaldes.

Sekoia har også afsløret en parallel infrastruktur, der understøtter russisksprogede propaganda, hvilket tyder på, at der også iværksættes indsatser for at påvirke et russisksproget publikum.

DKCERTs trendrapport har i år vurderet truslen fra påvirkningsoperationer til at være HØJ. Vurdering af truslen begrundes bl.a. i, at påvirkningskampagner kan foregå via sociale medier og er en del af hybrid krigsførelse i det skærpede trusselsbillede.

Links:

https://www.infosecurity-magazine.com/news/russias-doppelganger-campaign/

https://cert.dk/da/information/trendrapporter