Kampagne for private hjælper virksomheder

Chefkonsulent Shehzad Ahmad, UNI•C, der leder det danske Computer Emergency Response Team (DK•CERT), skriver hver måned i Børsen Digital om aktuelle it-sikkerhedsspørgsmål. Kommentarerne bringes her, efterhånden som de udkommer.

I sidste uge startede den årlige kampagne for bedre it-sikkerhed, Netsikker Nu. Men skønt kampagnen er rettet mod private, kan den blive værdifuld for virksomhederne.

Formålet med kampagnen er at gøre de private pc-brugere mere sikkerhedsbevidste. De skal fx lære, at de ikke skal åbne filer, de får tilsendt uopfordret, eller oplyse deres passwords til uvedkommende.

Bag kampagnen står IT- og Telestyrelsen i samarbejde med en lang række offentlige institutioner og private virksomheder. Jeg har selv deltaget i arbejdet og kan glæde mig over de mange kræfter, der bliver lagt i det. For eksempel kan borgere gratis få råd og vejledning i sikkerhedsspørgsmål. De kan deltage i konkurrencer og chatte med en række kendte mennesker, der har påtaget sig rollen som sikkerhedsagenter. Både Facebook, YouTube og MySpace er inddraget i årets kampagne.

Og hvad betyder det så for virksomhederne? Jeg venter, at Netsikker Nu kan betyde en hel del. For virksomhedernes it-sikkerhed er ikke længere noget, der rækker til indgangsdøren og slutter, når medarbejderen går hjem.

Truslen fra hjemme-pc'en
Stort set alle dine medarbejdere har en pc. De har også mobiltelefoner, MP3-afspillere og andre former for specialiserede små computere. Din virksomhed giver sikkert også medarbejderne adgang til firmaets mail derhjemmefra – og måske også fra mobilen.

Det er alt sammen med til at gøre medarbejderne mere effektive. Men hver åbning ud mod omverdenen indebærer en sikkerhedsrisiko. Hvis en medarbejder får inficeret sin pc med et skadeligt program, kan en hacker opsnappe hans tastetryk. Så når han går ind på firmaets it-systemer, får hackeren fat i hans brugernavn og password.

Den udfordring stiller store krav til firmaets it-sikkerhedspolitik. Men det er yderst vanskeligt at sikre virksomheden, hvis medarbejderne ikke kender til problemerne.

Derfor er kampagner som Netsikker Nu vigtige. De er med til at lære borgerne, hvilke trusler der lurer på nettet, og hvordan man kan beskytte sig mod dem.

Skønt den store kampagneuge var i sidste uge, kører Netsikker Nu videre. Tag et kig på webstedet og gør reklame for det på jeres intranet. Måske kan det hjælpe på interessen, at der også er en konkurrence med pæne præmier på spil.

 

Oprindelig bragt i Børsen Digital den 14. oktober 2008

 

Keywords: