nyhedsgrafik

DDoS-angreb flytter til applikationslaget

Dansk

Graf over DDoS-angrebTidligere udnyttede mange angreb netværkslag, typisk lag 3 og 4 i OSI-modellen. Men antallet af netværksbaserede angreb er faldet siden tredje kvartal 2016.

Det fremgår af tal fra sikkerhedsfirmaet Incapsula, der bekæmper DDoS-angreb. I 2. kvartal 2017 bekæmpede firmaet i snit 196 netværksangreb om ugen.

Derimod er flere angreb rettet mod applikationslaget. Det kan fx være angreb på webservere, der overbelaster dem med forespørgsler.

Stor stigning i defacement-angreb i september

Dansk

Graf over defacements409 danske websteder blev udsat for defacement-angreb i september. Det vil sige, at hackere lagde deres egen information ind på websiderne.

Der var 74 procent flere defacement-angreb i september end i august. Vi skal tilbage til februar for at finde en måned med flere angreb i år.

Hovedparten af angrebene fandt sted den 25. september, da en enkelt angriber overtog 202 domæner. De befandt sig alle på det samme webhotel.

Lille stigning i skadelig software i mails

Dansk

Graf over skadelig software i mailsIfølge statistikker fra sikkerhedsfirmaet Symantec var der skadelig software i 0,29 procent af alle e-mails i august. Det udgør en lille stigning i forhold til juli, hvor tallet var 0,28 procent. Dermed har der været vækst siden begyndelsen af året.

Tallet ligger dog stadig langt under sidste års tal. I december var der således skadelig software i 0,81 procent af alle e-mails.

Defacement-angreb ramte pizzarestauranter

Dansk

Graf over defacement-angreb på danske domænerEn stor del af stigningen skyldes et enkelt masseangreb på pizzarestauranter og andre spisesteder.

Hackere overtog i august 235 dk-domæner og placerede deres eget indhold på webstederne.

Det største angreb fandt sted den 7. august, hvor 134 restauranters domæner blev overtaget af en hacker. Alle spisestedernes websteder lå på den samme IP-adresse.

Tallene stammer fra statistikwebstedet Zone-H.

To af tre store virksomheder har ingen DMARC-politik

Dansk

DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) er en metode til at mindske risikoen for at modtage e-mails med forfalsket afsenderadresse.

Når en organisation offentliggør en DMARC-politik, medfører det, at andre kan kontrollere, om e-mails der angiver at komme fra organisationen, rent faktisk gør det.

337 af virksomhederne på Fortune 500-listen har ingen DMARC-politik.

Sider

Abonnér på RSS - nyhedsgrafik