HTTPS giver bedre Google-placering

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 8/8/2014

Hvis et websted understøtter krypteret kommunikation, får det fremover en bedre placering i søgeresultater hos Google.

Google oplyser, at firmaet i nogle måneder har testet metoden. Den går ud på at undersøge, om et websted understøtter HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Hvis det er tilfældet, får det positiv indflydelse på webstedets ranking – det tal, der bestemmer, hvor højt websiden placeres på listen over søgeresultater.

Foreløbig indgår målemetoden kun ganske svagt i vurderingen. Men Google skriver i et blogindlæg, at firmaet kan øge dets betydning senere, fordi de gerne vil have flere websteder til at understøtte krypteret kommunikation.

Virksomheden planlægger også at offentliggøre en serie artikler om best practices for indførelse af HTTPS.

Ifølge webstedsaccelereringsfirmaet CloudFlare er der for øjeblikket omkring to millioner websteder, der understøtter HTTPS. Men firmaet indfører til oktober SSL (Secure Sockets Layer) som standard for alle firmaets kunder. Dermed vil mængden af websteder med HTTPS mere end fordobles, oplyser firmaet.

Anbefaling
Overvej at indføre HTTPS på jeres websted, hvis I ikke allerede har det.

Links