Microsoft skærper kurs mod adware

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 8/4/2014

Hvis det ikke er til at se, hvordan brugeren kan lukke et reklamevindue, regnes det for adware og vil blive fjernet. Det fremgår af Microsofts nye retningslinjer for adware.

Reglerne beskriver, hvordan Microsofts sikkerhedsprogrammer håndterer adware. Der er to hovedkrav til de annoncer, programmerne viser: Det skal være tydeligt, hvordan man lukker vinduet med annoncen, og der skal stå navnet på det program, der har oprettet annoncen.

Selve programmet skal kunne afinstalleres på en standardiseret måde – og i listen over installerede programmer skal det optræde med det navn, der står i annoncerne.

Microsoft understreger, at reglerne kun gælder for programmer, der viser annoncer uden for programmets egen grænseflade. Et annoncefinansieret program, der viser annoncer som en del af sin grænseflade, falder ikke ind under reglerne.

Samtidig skærper Microsoft indsatsen mod adware. For øjeblikket nøjes firmaet med at advare brugeren, når der findes adware på computeren.

Fremover vil adware-programmet blive standset, og brugeren får besked. Brugeren kan så vælge at aktiver programmet igen.

Links